Lämna en tillgänglighetsklagan eller be om en utredning

På den här sidan kan du lämna ett klagomål till regionförvaltningsverket om en webbplats eller mobilapplikation som inte uppfyller tillgänglighetskraven enligt lagen om digitala tjänster.

Det är bra att alltid först kontakta den som har publicerat webbplatsen eller mobilapplikationen, eftersom det är snabbaste sättet att rätta till bristen. Behandlingen av ett klagomål tar nämligen flera månader.

På den här sidan kan du också be regionförvaltningsverket utreda saken

  • om den som har publicerat webbplatsen eller mobilapplikationen inte har tillhandahållit innehållet i ett format som passar dig, trots att du har bett om det
  • om den som har publicerat webbplatsen eller mobilapplikationen inte har besvarat din respons på tillgängligheten inom två veckor.

Du kan lämna ett klagomål eller be om en utredning med det här formuläret, per e-post eller per brev. Du hittar regionförvaltningsverkets kontaktuppgifter i slutet av det här formuläret.

Anmälan

  • Med det här formuläret kan du inte anmäla tekniska störningar eller problem med tidsbokning eller inloggning. I sådana fall bör du kontakta tjänsteleverantören direkt.
  • Om du vill kan du bifoga till exempel en skärmdump till anmälan. Om du har fått ett svar eller ett beslut om saken av den som publicerat webbplatsen eller mobilapplikationen bör du bifoga det.
    Dra filer hit eller
    Godkända filtyper: jpg, gif, png, pdf, word, Max filstorlek: 500 MB.
    • Vilken myndighet och när? Har du fått ett beslut i ärendet?
    • Du kan också göra en anmälan anonymt. Vi kan dock bara kontakta dig om du har lämnat dina kontaktuppgifter. Vi kan också behöva tilläggsuppgifter när vi utreder saken.
    • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

    Du kan också lämna in en fritt formulerad anmälan på följande sätt:

    Per e-post till adressen

    registratur.sodra@rfv.fi

    Med brev till adressen

    Regionförvaltningsverket i Södra Finland
    Postadress: PB 1, 13035 AVI