Bild: Unsplash

Från och med 28 juni 2025 gäller tillgänglighetskraven nya digitala tjänster för konsumenter

I lagen om digitala tjänster har införts ändringar som innebär att tillgänglighetskraven börjar gälla vissa nya digitala tjänster för konsumenter. Tillämpningen av lagen börjar nästa sommar. Kontrollera därför att de digitala tjänster du erbjuder uppfyller kraven på tillgänglighet. I den här bloggtexten beskriver vi tillgänglighetskraven, varför det är viktigt att tänka på den digitala tillgängligheten och vilken typ av stöd som finns att få.

Ändringarna i lagen om digitala tjänster innebär att lagen i fortsättningen gäller ett stort antal olika kommersiella aktörer och tjänsteleverantörer. I och med ändringarna gäller kraven enligt lagen i fortsättningen följande digitala tjänster som riktar sig till konsumenter: webbutiker, e-böcker, vissa persontrafik- och banktjänster, tjänster som ger åtkomst till audiovisuellt innehåll samt kommunikationstjänster. Tillgänglighetskraven i lagen om digitala tjänster har fram till nu redan gällt offentliga sektorn och en del organisationer i privata och tredje sektorn.

Lagen om digitala tjänster kräver att de digitala tjänster som lagen tillämpas på ska uppfylla tillgänglighetskraven. De digitala tjänsterna och det digitala innehållet ska exempelvis uppfylla de tekniska kraven i den europeiska standarden EN 301 549. Den digitala tjänsten ska även ha ett tillgänglighetsutlåtande som beskriver för användaren hur tillgänglig tjänsten är samt en responskanal där användaren kan ge leverantören respons på tjänstens eller innehållets tillgänglighet.

De nya kraven i lagen gäller inte mikroföretag, det vill säga företag som har färre än 10 anställda och en årsomsättning eller en årlig balansomslutning på högst 2 miljoner euro. Rekommendationen är ändå att också mikroföretag erbjuder tjänster som uppfyller tillgänglighetskraven.

Större kundkrets med hjälp av tillgängliga digitala tjänster

Digital tillgänglighet innebär att så många människor som möjligt kan använda digitala tjänster och digitalt innehåll oberoende av sina eventuella begränsningar eller funktionsnedsättningar. Digital tillgänglighet handlar särskilt om att tjänsterna ska uppfylla tekniska tillgänglighetskrav samt vara begripliga och lätta att använda.

Att uppfylla tillgänglighetskraven handlar inte bara om att följa lagen, utan är också en möjlighet att göra tjänsterna mer kundorienterade och inkluderande. Genom att beakta tillgänglighetskraven kan du erbjuda ditt innehåll och dina tjänster till en större kundkrets och publik.  Innehåll som är tillgängligt ökar också kundtillfredsställelsen när användarna återkommer till det innehåll du tillhandahåller.

Genom att uppfylla tillgänglighetskraven bidrar man till ökad jämlikhet och delaktighet i den digitala världen så att så många som möjligt har lika möjligheter att använda digitalt innehåll.

Stöd för tillgänglighetsfrågor finns att få

I tillgänglighetstillsynen övervakar vi hur tillgänglighetskraven enligt lagen om digitala tjänster uppfylls. Vi ger också allmänna anvisningar och allmän rådgivning om uppfyllandet av tillgänglighetskraven enligt lagen om digitala tjänster och andra skyldigheter och rättigheter. Om du har frågor eller behöver vägledning som rör digital tillgänglighet kan du kontakta oss exempelvis per e-post. Våra kontaktuppgifter hittar du härÖppnas i ett nytt fönster. På webbplatsen tillganglighetskrav.fiÖppnas i ett nytt fönster finns heltäckande information om sådant som du bör beakta när du vill förbättra tillgängligheten i dina digitala tjänster och göra dem mer användarvänliga. I den digitala kursplattformen eOppiva finns en kurs Öppnas i ett nytt fönster om digital tillgänglighet och skyldigheterna enligt lagen om digitala tjänster. På vår webbplats finns också webbinarier och videoinspelningarÖppnas i ett nytt fönster om bland annat de nya tillgänglighetskraven.

Läs också

Regionförvaltningsverket ålade justitieministeriet att göra finlex.fi förenlig med tillgänglighetskraven

Läs föregående